onsdag 31 mars 2010

team amanda

i tisdags var jag på möte med team amanda.amandas sjukgymnast,hennes arbetsterapeuft.barn o ungdomshab.s kurator och så jag hade genomgång av hur allt kring amanda fungerar och hur hon mår. faktist så mår hon ganska bra just nu.det tar en stund att gå igenom hennes livssituation, för det är så många olika områden.tex hur hon verkar må rent psykiskt o fysiskt.botox i amarna igen? höften? är allt på rullstolen rätt?skolan+kortids?snart 18 år,vad händer då?överförmyndare? ja det är en del ,och allt måste fungera och vara så bra som det bara går.det är så skönt att ha så många duktiga och kunniga människor att gå igenom allt detta med.amandas skola är superbra,o hennes lärare o assistenter är underbara.sturebo kortidshem i vetlanda ,där amanda är var fjärde vecka(onsdag till måndag)är också toppenbra på ALLA sätt.
men mest fantastisk är amanda.
glad och till synes nöjd lever hon på..
jag får tunga tankar ibland när jag tänker på hur hennes liv är.hon kan inte tala om hur hon känner eftersom hon inte kan tala.när hon inte är glad utan gnäller få vi runt henne gissa..har hon ont,killar det någonstans,vill hon göra något vi inte förstår...jag vet på ett ungefär om hon är hungrig eller törstig,trött eller utråkad,där kan jag läsa av henne ganska bra.
thomas brukar se på detta bra,han tycker att amanda har det bra hos oss.vi plockar om henne så gott vi förmår.vi lagar god mat,ger henne fina och sköna kläder,spelar hennes favoritmusik,går på promenader,tar med henne och fikar,åker på resor planerade utifrån hennes behov,tränar hennes armar och ben,vi finns till hands för henne dygnet om, vi kramar henne och talar varje dag om för henne att vi älskar henne just för att hon är den goa amanda som hon är.
jag försöker tänka som han, men faktum kvarstår att detta är en av mina stora sorger... en sak är lite märklig och smått fantastisk... det är amanda som har lärt mej det som för mej är viktigast i livet...tack amanda!! och tack för att du finns min älskling!

kram och glad påsk på er alla!!!

3 kommentarer:

  1. Oh, vad fint du säger det...tänk om alla barn med handikapp fick komma till föräldrar som dig och Tomas... och Wasana, föräldrar som ger sååå otroligt mycket kärlek....varken Amanda eller Fon kunde fått bättre föräldrar än er.
    Påskapuss från Anga

    SvaraRadera
  2. ååh vad jag ÄLSKAR den ungen!!!! <3<3<3<3 Mamma, du är världens BÄSTA mamma och pappa världens BÄSTA pappa Jag vet att Manda älskar er oxå:)<3<3<3

    SvaraRadera
  3. Du är så klok och jag förstår precis vad du menar. Men det är som Annika skriver att bättre föräldrar än du och Tomas kan inte Amanda och era övriga barn ha.
    Tänk vad mycket ni gör för Amanda och övriga. Ni har en stor härlig familj. Men visst är det ett tungt lass att dra. Något som också är beundransvärt är att trots att ni har mycket själva så är ni så bra på att dela med er till alla andra utanför familjen med! Stor Kram till er alla och en Glad Påsk!

    SvaraRadera